Gesprek Goed Wonen - Algemene beleving & Informatievoorziening

In het voorjaar heeft de eerste raadpleging van het Inwonerspanel plaats gevonden met als thema: Algemene beleving en de informatievoorziening wat betreft de ondersteuning en zorg in onze gemeente. Eerder hebben wij de resultaten van deze eerste raadpleging met u gedeeld.

 

Een opvallende uitkomst uit deze raadpleging is dat van de mensen die zich zorgen maken, bijna de helft van de mensen dat doet over wonen.

 

Dit is voor de Adviesgroep Sociaal Domein de reden geweest om met Goed Wonen in gesprek te gaan. Als zoveel mensen zich zorgen maken over wonen, is het belangrijk uit eerste hand meer informatie te krijgen. Graag delen wij deze informatie met u.

 

Een paar cijfers die wat inzicht geven:

 

  • De doorstroom van huizen is gering, die is namelijk minder dan 10%. Dat betekent dat van alle huizen die Goed Wonen verhuurt er minder dan 1 op de 10 per jaar vrijkomen voor nieuwe verhuur;

  • Gemiddeld staan mensen 3,5 jaar ingeschreven voordat zij een woning krijgen;

  • Als mensen echter actief reageren op het woningaanbod, hebben zij gemiddeld binnen 8,5 maand een huis;

  • Alle grond die Goed Wonen heeft toegewezen gekregen vanuit de gemeente om te bebouwen zijn vol.

 

De geringe doorstroom gecombineerd met het feit dat alle plekken al bebouwd zijn, maken dat Goed Wonen niet heel erg veel aan de doorlooptijd kan doen. Wel zijn zij erg actief om doorstroom te stimuleren en samen met mensen te kijken naar oplossingen. Zo blijven bijvoorbeeld soms mensen lang in een “te groot” huis wonen omdat ze bang zijn dat ze anders geconfronteerd worden met een huurverhoging als ze naar een kleinere, meer passende woning verhuizen. Goed Wonen gaat hierover het gesprek aan en is ook bereid om oplossingen op maat te maken zodat het voor iedereen een win-win is.

 

Tegelijkertijd geven zij aan dat als mensen actief reageren op het aanbod en ook bereid zijn om het “wensenlijstje” niet al te groot te maken, mensen toch binnen 8,5 maand een huis kunnen hebben.

 

Goed Wonen heeft uitgebreid verteld over hun aanpak, waarbij overleg en communicatie met de betrokkenen hoog in het vaandel staat. Zo denken zij ook goed na over nieuwere woonvormen en hoe voorkomen kan worden dat een oudere die verhuist in verband met beperkingen niet meteen ook het gehele netwerk verliest.

 

Goed Wonen heeft geprobeerd om in contact te komen met jongeren die een woning zoeken. Het schijnt niet mee te vallen om met hen in contact te komen. Hierdoor weten ze ook niet precies wat jongeren zoeken.

 

Uit de gemaakte opmerkingen in de resultaten van de raadpleging trekt Goed Wonen de conclusie dat zij zich nog meer zullen inzetten om te communiceren met de inwoners.

 

Goed Wonen doet de oproep naar iedereen om aan te geven als er zorgen zijn. Bel Goed Wonen en maak een afspraak. Deel je zorgen. Goed Wonen zegt dat zij graag in gesprek gaan met de klanten om zo samen te kunnen komen tot oplossingen!

 

NB: Binnenkort kunt u de 2e raadpleging verwachten. Doet u weer mee?

 

Met vriendelijke groet,
Adviesgroep Sociaal Domein

Gemert-Bakel

 

Please reload

Recente berichten

05/28/2019

Please reload

Copyright Research 2Evolve 2018